Кваліфікаційна атестація в ЗП(ПТ)О

ЗАКОН УКРАЇНИ  Про професійну (професійно-технічну) освіту (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1998, № 32, ст. 215)

Стаття 26. Контроль знань, умінь та навичок здобувачів освіти, їх кваліфікаційна атестація
Заклади професійної (професійно-технічної) освіти, органи управління освітою, засновники здійснюють поточний, тематичний, проміжний і вихідний контроль знань, умінь та навичок здобувачів освіти, їх кваліфікаційну атестацію. Заклади професійної (професійно-технічної) освіти, органи управління освітою, засновники долучають до тематичного, вихідного контролю знань, умінь та навичок здобувачів освіти, їх кваліфікаційної атестації представників роботодавців, їх організацій та об'єднань. {Частина перша статті 26 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1158-IV від 11.09.2003№ 5026-VI від 22.06.2012}
Поточний контроль передбачає: поурочне опитування здобувачів освіти; контрольні та перевірні роботи;
{Абзац четвертий частини другої статті 26 виключено на підставі Закону № 1158-IV від 11.09.2003}
інші форми контролю, що не суперечать етичним та методико-педагогічним нормам.
Тематичний контроль передбачає тематичне опитування або тестування здобувачів освіти.
{Статтю 26 доповнено частиною третьою згідно із Законом № 1158-IV від 11.09.2003}
Педагогічні працівники, органи управління освітою, засновники самостійно обирають форми поточного та тематичного контролю знань, умінь та навичок здобувачів освіти.
{Частина четверта статті 26 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1158-IV від 11.09.2003}
Проміжний контроль передбачає: семестрові заліки; семестрову атестацію; річні підсумкові заліки;
річну підсумкову атестацію; кваліфікаційну атестацію; індивідуальні завдання здобувачам освіти.
{Частина п'ята статті 26 в редакції Закону № 1158-IV від 11.09.2003}
Форми та періодичність проміжного контролю визначаються навчальним планом.
Дотримання зазначених у навчальному плані конкретних форм проміжного контролю та їх періодичності є обов'язковим.
Вихідний контроль передбачає державну кваліфікаційну атестацію, яка включає:
кваліфікаційну пробну роботу, що відповідає певним вимогам освітньо-кваліфікаційної характеристики випускника закладу професійної (професійно-технічної) освіти відповідного атестаційного рівня;
державний кваліфікаційний екзамен (кваліфікаційний екзамен) або захист дипломної роботи, проекту чи творчої роботи, що їх замінює. {Абзац третій частини восьмої статті 26 в редакції Закону № 5498-VI від 20.11.2012}
{Частина восьма статті 26 в редакції Закону № 1158-IV від 11.09.2003}
Форми та періодичність вихідного контролю визначаються навчальним планом.
Дотримання зазначених у навчальному плані конкретних форм вихідного контролю, їх періодичності є обов'язковим.
Кваліфікаційна атестація здобувачів освіти здійснюється закладом професійної (професійно-технічної) освіти з участю представників підприємств, установ, організацій - замовників підготовки кадрів після кожного ступеня навчання та після закінчення повного курсу навчання.
Результатом кваліфікаційної атестації є присвоєння здобувачам освіти кваліфікації відповідного рівня, про що вноситься запис у документ про професійну (професійно-технічну) освіту.
Порядок кваліфікаційної атестації здобувачів освіти та присвоєння їм кваліфікації визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері трудових відносин, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки.    {Зміни до частини тринадцятої статті 26 див. в Законі № 5498-VI від 20.11.2012}

 КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ  ПОСТАНОВА від 20 жовтня 2021 р. № 1077   Про затвердження Державного стандарту професійної (професійно-технічної) освіти

10. Випускнику закладу професійної (професійно-технічної) освіти, який успішно пройшов кваліфікаційну атестацію, присвоюється освітньо-кваліфікаційний рівень “кваліфікований робітник” з набутої професії відповідного розряду (категорії). Порядок кваліфікаційної атестації та присвоєння кваліфікації особам, які здобувають професійну (професійно-технічну) освіту, встановлюється відповідно до законодавства.
 
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ  НАКАЗ від 30.05.2006  № 419, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 червня 2006 р. за № 711/12585  Про затвердження Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах

4. Контроль за навчально-виробничим процесом
4.1. ПТНЗ, органи управління освітою, засновники ПТНЗ організовують та здійснюють поточний, тематичний, проміжний і вихідний контроль навчальних досягнень учнів, слухачів, їх кваліфікаційну атестацію. {Абзац перший пункту 4.1 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 746 від 10.07.2015}
Поточний контроль передбачає поурочне опитування учнів, слухачів, проведення контрольних і перевірних робіт, тематичне тестування та інші форми контролю, що не суперечать етичним та медико-педагогічним нормам.
Тематичний контроль - застосовується для оцінювання навчальних досягнень учнів, слухачів по завершенню вивчення теми робочої навчальної програми.
Педагогічні працівники, органи управління освітою, засновники ПТНЗ самостійно обирають форму поточного, тематичного контролю рівня навчальних досягнень учнів, слухачів.
Проміжний контроль передбачає семестрові заліки, семестрову атестацію (іспити), річні підсумкові заліки, річну атестацію (річні підсумкові іспити), проміжну кваліфікаційну атестацію (кваліфікаційний іспит), індивідуальні завдання учням, слухачам.
Вихідний контроль передбачає державну кваліфікаційну атестацію, яка включає: кваліфікаційну пробну роботу, яка відповідає вимогам освітньо-кваліфікаційної характеристики випускника ПТНЗ (далі - освітньо-кваліфікаційна характеристика) відповідного кваліфікаційного рівня; державний кваліфікаційний іспит або захист дипломної роботи, проекту чи творчої роботи, що їх замінює.
Періодичність і форми проміжного та вихідного контролю визначаються робочими навчальними планами.
{Абзац сьомий пункту 4.1 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 746 від 10.07.2015}  {Абзац восьмий пункту 4.1 глави 4 виключено на підставі Наказу Міністерства освіти і науки № 746 від 10.07.2015}
 7. Порядок проведення державної підсумкової атестації із загальноосвітніх предметів та кваліфікаційної атестації
 7.2. Кваліфікаційна атестація проводиться відповідно до Положення про порядок кваліфікаційної атестації та присвоєння кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну освіту, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Міністерства освіти України від 31.12.98 № 201/469 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.03.99 за № 124/3417.
Час на проведення кваліфікаційної атестації виділяється за рахунок кількості годин, відведених на професійно-практичну підготовку.
 
Н А К А З  N 201/469 від 31.12.98, зареєстровано в Міністерстві  юстиції України 1 березня 1999 р.  за N 124/3417  Про Положення про порядок кваліфікаційної атестації   та присвоєння кваліфікації особам,  які  здобувають професійно-технічну освіту { Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства   соціальної політики  N 1505/1290 (z1459-17 ) від 20.09.2017 }

2. Кваліфікаційна  атестація  є  вихідним  або  проміжним контролем відповідно у формі державних кваліфікаційних іспитів або кваліфікаційних іспитів на завершальному етапі певного  проміжного ступеня  навчання й має на меті встановлення готовності осіб,  які здобувають  професійно-технічну  освіту, самостійно виконувати комплекс  робіт чи певну роботу з обраної професії,  спеціальності та спеціалізації відповідного розряду (класу, категорії).
  Кваліфікаційна атестація базується на державних стандартах професійно-технічної  освіти   та   врахуванні   документів,   які регламентують    організацію   навчально-виробничого   процесу   в навчальних закладах.
2. Кваліфікаційна  атестація  є  вихідним  або  проміжним контролем відповідно у формі державних кваліфікаційних іспитів або кваліфікаційних іспитів на завершальному етапі певного  проміжного ступеня  навчання й має на меті встановлення готовності осіб,  які здобувають  професійно-технічну  освіту,   самостійно   виконувати комплекс  робіт чи певну роботу з обраної професії,  спеціальності та спеціалізації відповідного розряду (класу, категорії).
3. Кваліфікаційна атестація базується на державних стандартах професійно-технічної  освіти   та   врахуванні   документів,   які регламентують    організацію   навчально-виробничого  процесу в навчальних закладах.
4. Для   проведення   державних   кваліфікаційних  іспитів  у навчальному закладі створюється  державна  кваліфікаційна  комісія або  декілька  державних  кваліфікаційних комісій у залежності від переліку  професій,  спеціальностей  та  спеціалізацій,  за  якими здійснюється підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації робітників та технічних службовців.
6. Склад  державної кваліфікаційної комісії та зміни до нього затверджуються наказом керівника навчального закладу,  що здійснює підготовку кваліфікованих робітників, за погодженням з відповідним регіональним органом управління професійно-технічною освітою.
Головою державної   кваліфікаційної   комісії  призначається представник роботодавця або  замовника  підготовки  кваліфікованих робітників - керівник,  професіонал відповідної галузі виробництва чи сфери послуг; 
заступником  голови – керівник або  заступник керівника навчального закладу, членами - старший майстер (майстер) виробничого навчання,  викладач з предмету  професійно-теоретичної підготовки,  працівник,  відповідальний  за  організацію курсового професійно-технічного навчання, та інші представники підприємства, установи,  організації,  де  здійснюється курсове чи індивідуальне навчання на виробництві, у сфері послуг.
Представник навчального  закладу,  де  організується   й проводиться  кваліфікаційна атестація,  не може бути  головою державної кваліфікаційної комісії.
При проведенні кваліфікаційної  атестації  осіб  з  професій, спеціальностей   та   спеціалізацій,   пов'язаних  з роботами  на об'єктах  з  підвищеною  небезпекою  праці,  що  перебувають   під наглядом  спеціально   уповноважених  державних органів,  до складу державних кваліфікаційних  комісій  включаються  представники цих органів.
У разі потреби державна кваліфікаційна комісія може  залучати для  розгляду  питань,  що стосуються її компетенції, працівників різних служб підприємств,  установ та організацій за погодженням з їхніми керівниками.
23. Органи державного управління професійно-технічною освітою здійснюють  контроль  за дотриманням порядку   кваліфікаційної атестації та  присвоєння  кваліфікації  особам,  які  здобувають професійно-технічну освіту. Представники цих органів можуть брати участь у роботі державних кваліфікаційних комісій на правах членів цих комісій.

Н А К А З від  13.10.2010  N 947  Про затвердження Типової базисної структури навчальних планів для підготовки  кваліфікованих робітників  у професійно-технічних навчальних закладах

Видами оцінювання  навчальних  досягнень  учнів  є  поточний, тематичний, проміжний і вихідний контроль.
Форми і   періодичність   проміжного  та  вихідного  контролю визначаються робочими навчальними планами.
Державна кваліфікаційна  атестація  проводиться  у   терміни,  зазначені   у   робочих   навчальних  планах,  за  рахунок  годин, передбачених Державними  стандартами  професійно-технічної  освіти .  Для  професій,  робочі  навчальні  плани  яких розроблені  відповідно  до  типових,  на  державну  кваліфікаційну атестацію та інші форми контролю передбачено від 35 до 70 годин, в тому числі до 7 годин на державну кваліфікаційну атестацію.
П.9. Державна кваліфікаційна атестація або кваліфікаційна атестація (для професій, на які затверджені або проходять апробацію державні стандарти ПТО  - за ДСПТО

Немає коментарів:

Дописати коментар